Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • V Karviné začala II. etapa opravy ulice Borovského
  • Obchvat Komárova má pravomocné územní rozhodnutí
  • Regionální dopravní konference v Ostravě
  • Výstava Místní a drobné dráhy na Ostravsku a Karvinsku

Začíná pořad Dopravní revue, pojďte se podívat, co se děje na cestách v Moravskoslezském kraji a nejen tam.

V Karviné začala II. etapa opravy ulice Borovského

Nejprve míříme do Karviné. Rekonstrukce ulice Borovského se posunula do 2. etapy. V tuto chvíli je již opravená část silnice průjezdná a práce se posunuly výše k ulici Na Kopci.

Práce týkající se opravy ulice Borovského pokračují podle harmonogramu.

Tomáš Danihlík, vedoucí střediska Karviná Správy silnic MSK: "Rekonstrukce silnice ulice Borovského II/472 se od pondělí 29. dubna dostává do své druhé etapy. První etapa byla zprovozněna v sobotu 27. dubna a byl na ni puštěn provoz v obou směrech."

Hned v pondělí 29. dubna se uzavřela další část silnice a to od křižovatky s ulicí Kosmonautů až po křižovatku s ulicí Na Kopci. V místě křížení s ulicí Na kopci musí řidiči počítat se zdržením při průjezdu, provoz je tady řízen kyvadlově semafory.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Tady budeme provádět výstavbu kruhové křižovatky. Tato křižovatka s ulicí Na Kopci je dost nebezpečná, projektanti navrhli, aby se tady udělal kruhový objezd, bude takový jednodušší, něco jak je na ulici Polská popřípadě vedle Lidlu u Kovony, takže nebude to složitý kruhový objezd, ale bude to kruhový objezd, kde budou platit všechna pravidla jako na kruhovém objezdu.”

2. úsek ulice Borovského byl také trasou tří linek autobusů, 513, 519 a 520. Jezdí pouze linka 520, pro kterou platí po dobu opravy výlukový jízdní řád.

Obchvat Komárova má pravomocné územní rozhodnutí

Jižní obchvat Komárova už má pravomocné územní rozhodnutí. Tato dopravní stavba je klíčová nejen pro Opavu, ale zejména pro západní část Moravskoslezského kraje.

Už za 4 roky by se mohl začít stavět dlouho očekávaný jižní obchvat Komárova. Šestikilometrový úsek za více než 2 miliardy korun je poslední velkou silniční stavbou na silnici I/11 ve směru na Ostravu, která zatím neměla platné územní rozhodnutí.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Na tuto stavbu se čekalo desítky let. Nabytí právní moci územního rozhodnutí bylo v březnu letošního roku a samotná stavba by mohla být vysoutěžena v roce 2027."

Silnicí projede denně na 20 tisíc aut včetně nákladních a kamionů. Navíc u železničního přejezdu se tvoří ve špičku dlouhé kolony aut z obou stran, a to v případě, že jede vlak.

anketa: projíždějící řidiči: “Jak bude obchvat, tak to bude bezvadné samozřejmě.” Budu rád. Pro řidiče je to vždycky dobré.

“Jezdím tady docela často, ale obchvat se vždycky hodí. Už teď, že je vlastně obchvat Opavy celkově, tak tady toto bude jenom napojení a bude to zrychlení a bude to výhodnější.”

Ředitelství silnic a dálnic už intenzivně pracuje na dokumentaci pro stavební povolení.

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57: “My očekáváme, že po vydání stavebního povolení by mohly začít výkupy pozemků. Uvidíme jak se nám bude dařit."

Současně s jižním obchvatem Komárova se začne stavět i severní obchvat sousedních Nových Sedlic.

Regionální dopravní konference v Ostravě

V sále zastupitelstva na Krajském úřadě proběhla další Regionální dopravní konference. Tradiční akce se opět zaměřila na klíčová dopravní rizika regionu a hledání jejich možných řešení.

Jan Chalas, datový analytik, spolupořadatel konference, DataFriends s.r.o.: “Já si myslím, že to otevírá celou řadu nové spolupráce, která se doufám bude proměňovat ve větší míru těch vyřešených lokalit. Jednak jsme zintenzivnili komunikaci mezi těmi zúčastněnými stranami. V tom panelu se dnes potkáte se zástupcem ŘSD, s větším počtem zástupců policie, máme tady kolegy z Besipu, kolegy dataře, kteří na to koukají z pohledu té datové analytiky a statistiky a dat. Zase si myslím, že to posouvá ty možné výstupy a závěry někam dál.”

David Pauk, spolupořadatel konference: “Donátor celé akce, FZŠ ČKP si přál, ať se mluví o místech, kde se stává hodně nehod a samozřejmě tam zůstal ten punc té dopravní infrastruktury a jejich závad. Proto se změnil ten koncept a mluví se o více místech v menším rozsahu, ale mluví se tom, co jsou tam za nehody, jaká je příčina a případně se nadnese, co by se dalo změnit.”

Martin Lansfeld, spolupořadatel konference: “Moravskoslezský kraj má výhodu v tom, že má tu infrastrukturu docela dobře dimenzovanou. Správci jsou celkem aktivní v těchto věcech, i některé samosprávy jsou v tom aktivní. Nelze říct asi paušálně, jestli je horší nebo lepší než jiné kraje. Je to obecně napříč kraji stejné a vždy záleží na těch lidech, kteří to mají na starost. V zásadě ten posun dopředu je vidět a je to vidět i na grafech.”

Účastníci konference měli příležitost nejen seznámit se s deseti nejrizikovějšími místy v kraji, ale také diskutovat o konkrétních opatřeních pro jejich nápravu. V rámci prezentace „Řešení, která fungují“, byly představeny úspěšné příklady nápravy specifických problematických míst.

David Pauk, spolupořadatel konference: “Rozkomunikovaly se mnohé věci, na které se třeba často pohlíží jakože tam má správce komunikace ještě něco udělat, zlepšit.”

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro MSK: “Mám pocit, že ta změna formátu pomohla do té diskuze. Když to bylo v minulosti, bylo to ve větších prostorách, bylo to takové neosobní. Tady dnes opravdu například ta jedna situace, která byla rozebraná, může pomoct těm správcům nebo lidem, kteří se o to zajímají, v nějakém širším pohledu na danou tématiku. Výhodou je, že i vlastně místní dopravní inspektorát, kde byla ta nehodová lokalita, vystoupil s informacemi z místa, kdy opravdu třeba podali informace, že to je celý úsek. To jsou všechno věci, které v budoucnu mohou přinést zlepšení.”

Michaela Slezáková, vedoucí provozního úseku, správa ŘSD Ostrava: “Myslím si, že tato dopravní konference je určitě přínosem pro nás všechny zainteresované a to i s ohledem, že se dozvíme spoustu skutečností, které dejme tomu v průběhu roku nejsou známy a vyplynou až v momentě, kdy nás nějaký dopravní expert seznámí s dopravní situací v tom konkrétním místě. Určitě mám spoustu úkolů, kdy jsem se za naši organizaci zavázala řešit nějaké bezpečnostní inspekce a vlastně prověřit i lokality, kde by se dala realizovat případná dopravní opatření.”

Výstava Místní a drobné dráhy na Ostravsku a Karvinsku

Na nádraží Ostrava střed, v tamním Železničním muzeu Moravskoslezském, začala výstava s názvem Místní a drobné dráhy na Ostravsku a Karvinsku. Slavnostní zahájení proběhlo v pátek 26. dubna. Výstava jasně ukazuje, jak se města a obce v Moravskoslezském kraji postupně propojovaly a připomíná výročí 130 let veřejné kolejové dráhy v Ostravě.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Napřed tam jezdily parní lokomotivy vozily ve vagónech taky lidi, ale hlavně to bylo kvůli přepravě nákladů, protože to bylo rychlejší než koňskými povozy nebo nějakými automobily. Ale postupně když přišlo k elektrifikaci, tak vlastně z toho vznikly tramvajové dráhy, kde vozili cestující už potom v těch tramvajích. A tady je ta široká škála tramvají, které byly.”

Výstava nejen odkazuje na minulost, ale nabízí i spojení s přítomností a také budoucností tratí v našem kraji.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Do budoucna se samozřejmě plánuje napojení Ostravy na okolní města. Takže teď připravujeme studii propojení Ostravy s Karvinou přes Orlovou a Rychvald. Tam už se pracuje na zásadách územního rozvoje, děláme dopravní model, aby nám z toho vyšla ekonomika, protože když není ekonomika, tak nemůžeme žádat peníze. Ale já věřím tomu, že všechno dobře vyjde, protože ta trať se plánuje po bývalých báňských vlečkách, ty nejsou využívané, takže polovina tratě by mohla jezdit po báňských vlečkách. Druhá polovina by mohla vést kolem hlavní silnice, která vede z Ostravy do Karviné a bude končit v takovém krásném místě u Karvinského moře, takže pokud to v budoucnu vyjde, tak Ostraváci si budou zajet až “k moři” tramvají.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Toto muzeum má perspektivu, navštívilo ho už strašně hodně lidí a většinou mladí lidé i děti, předškoláci, školáci tady už najdou informace jak o železnici, tak i o tramvajích, protože dnes už je všechno digitalizováno, rychlovlaky, jak to všechno začínalo ta železnice, tak to se tady dá najít.”

Výstava o místních a drobných dráhách na Ostravsku a Karvinsku bude probíhat do 17. dubna příštího roku.

To už je ode mě v tuto chvíli vše, na viděnou u dalšího vydání pořadu Dopravní revue.


Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
01. května 2024, 18:20

Začíná pořad Dopravní revue, pojďte se podívat, co se děje na cestách v Moravskoslezském kraji a nejen tam.

V Karviné začala II. etapa opravy ulice Borovského

Nejprve míříme do Karviné. Rekonstrukce ulice Borovského se posunula do 2. etapy. V tuto chvíli je již opravená část silnice průjezdná a práce se posunuly výše k ulici Na Kopci.

Práce týkající se opravy ulice Borovského pokračují podle harmonogramu.

Tomáš Danihlík, vedoucí střediska Karviná Správy silnic MSK: "Rekonstrukce silnice ulice Borovského II/472 se od pondělí 29. dubna dostává do své druhé etapy. První etapa byla zprovozněna v sobotu 27. dubna a byl na ni puštěn provoz v obou směrech."

Hned v pondělí 29. dubna se uzavřela další část silnice a to od křižovatky s ulicí Kosmonautů až po křižovatku s ulicí Na Kopci. V místě křížení s ulicí Na kopci musí řidiči počítat se zdržením při průjezdu, provoz je tady řízen kyvadlově semafory.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Tady budeme provádět výstavbu kruhové křižovatky. Tato křižovatka s ulicí Na Kopci je dost nebezpečná, projektanti navrhli, aby se tady udělal kruhový objezd, bude takový jednodušší, něco jak je na ulici Polská popřípadě vedle Lidlu u Kovony, takže nebude to složitý kruhový objezd, ale bude to kruhový objezd, kde budou platit všechna pravidla jako na kruhovém objezdu.”

2. úsek ulice Borovského byl také trasou tří linek autobusů, 513, 519 a 520. Jezdí pouze linka 520, pro kterou platí po dobu opravy výlukový jízdní řád.

Obchvat Komárova má pravomocné územní rozhodnutí

Jižní obchvat Komárova už má pravomocné územní rozhodnutí. Tato dopravní stavba je klíčová nejen pro Opavu, ale zejména pro západní část Moravskoslezského kraje.

Už za 4 roky by se mohl začít stavět dlouho očekávaný jižní obchvat Komárova. Šestikilometrový úsek za více než 2 miliardy korun je poslední velkou silniční stavbou na silnici I/11 ve směru na Ostravu, která zatím neměla platné územní rozhodnutí.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Na tuto stavbu se čekalo desítky let. Nabytí právní moci územního rozhodnutí bylo v březnu letošního roku a samotná stavba by mohla být vysoutěžena v roce 2027."

Silnicí projede denně na 20 tisíc aut včetně nákladních a kamionů. Navíc u železničního přejezdu se tvoří ve špičku dlouhé kolony aut z obou stran, a to v případě, že jede vlak.

anketa: projíždějící řidiči: “Jak bude obchvat, tak to bude bezvadné samozřejmě.” Budu rád. Pro řidiče je to vždycky dobré.

“Jezdím tady docela často, ale obchvat se vždycky hodí. Už teď, že je vlastně obchvat Opavy celkově, tak tady toto bude jenom napojení a bude to zrychlení a bude to výhodnější.”

Ředitelství silnic a dálnic už intenzivně pracuje na dokumentaci pro stavební povolení.

Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57: “My očekáváme, že po vydání stavebního povolení by mohly začít výkupy pozemků. Uvidíme jak se nám bude dařit."

Současně s jižním obchvatem Komárova se začne stavět i severní obchvat sousedních Nových Sedlic.

Regionální dopravní konference v Ostravě

V sále zastupitelstva na Krajském úřadě proběhla další Regionální dopravní konference. Tradiční akce se opět zaměřila na klíčová dopravní rizika regionu a hledání jejich možných řešení.

Jan Chalas, datový analytik, spolupořadatel konference, DataFriends s.r.o.: “Já si myslím, že to otevírá celou řadu nové spolupráce, která se doufám bude proměňovat ve větší míru těch vyřešených lokalit. Jednak jsme zintenzivnili komunikaci mezi těmi zúčastněnými stranami. V tom panelu se dnes potkáte se zástupcem ŘSD, s větším počtem zástupců policie, máme tady kolegy z Besipu, kolegy dataře, kteří na to koukají z pohledu té datové analytiky a statistiky a dat. Zase si myslím, že to posouvá ty možné výstupy a závěry někam dál.”

David Pauk, spolupořadatel konference: “Donátor celé akce, FZŠ ČKP si přál, ať se mluví o místech, kde se stává hodně nehod a samozřejmě tam zůstal ten punc té dopravní infrastruktury a jejich závad. Proto se změnil ten koncept a mluví se o více místech v menším rozsahu, ale mluví se tom, co jsou tam za nehody, jaká je příčina a případně se nadnese, co by se dalo změnit.”

Martin Lansfeld, spolupořadatel konference: “Moravskoslezský kraj má výhodu v tom, že má tu infrastrukturu docela dobře dimenzovanou. Správci jsou celkem aktivní v těchto věcech, i některé samosprávy jsou v tom aktivní. Nelze říct asi paušálně, jestli je horší nebo lepší než jiné kraje. Je to obecně napříč kraji stejné a vždy záleží na těch lidech, kteří to mají na starost. V zásadě ten posun dopředu je vidět a je to vidět i na grafech.”

Účastníci konference měli příležitost nejen seznámit se s deseti nejrizikovějšími místy v kraji, ale také diskutovat o konkrétních opatřeních pro jejich nápravu. V rámci prezentace „Řešení, která fungují“, byly představeny úspěšné příklady nápravy specifických problematických míst.

David Pauk, spolupořadatel konference: “Rozkomunikovaly se mnohé věci, na které se třeba často pohlíží jakože tam má správce komunikace ještě něco udělat, zlepšit.”

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro MSK: “Mám pocit, že ta změna formátu pomohla do té diskuze. Když to bylo v minulosti, bylo to ve větších prostorách, bylo to takové neosobní. Tady dnes opravdu například ta jedna situace, která byla rozebraná, může pomoct těm správcům nebo lidem, kteří se o to zajímají, v nějakém širším pohledu na danou tématiku. Výhodou je, že i vlastně místní dopravní inspektorát, kde byla ta nehodová lokalita, vystoupil s informacemi z místa, kdy opravdu třeba podali informace, že to je celý úsek. To jsou všechno věci, které v budoucnu mohou přinést zlepšení.”

Michaela Slezáková, vedoucí provozního úseku, správa ŘSD Ostrava: “Myslím si, že tato dopravní konference je určitě přínosem pro nás všechny zainteresované a to i s ohledem, že se dozvíme spoustu skutečností, které dejme tomu v průběhu roku nejsou známy a vyplynou až v momentě, kdy nás nějaký dopravní expert seznámí s dopravní situací v tom konkrétním místě. Určitě mám spoustu úkolů, kdy jsem se za naši organizaci zavázala řešit nějaké bezpečnostní inspekce a vlastně prověřit i lokality, kde by se dala realizovat případná dopravní opatření.”

Výstava Místní a drobné dráhy na Ostravsku a Karvinsku

Na nádraží Ostrava střed, v tamním Železničním muzeu Moravskoslezském, začala výstava s názvem Místní a drobné dráhy na Ostravsku a Karvinsku. Slavnostní zahájení proběhlo v pátek 26. dubna. Výstava jasně ukazuje, jak se města a obce v Moravskoslezském kraji postupně propojovaly a připomíná výročí 130 let veřejné kolejové dráhy v Ostravě.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Napřed tam jezdily parní lokomotivy vozily ve vagónech taky lidi, ale hlavně to bylo kvůli přepravě nákladů, protože to bylo rychlejší než koňskými povozy nebo nějakými automobily. Ale postupně když přišlo k elektrifikaci, tak vlastně z toho vznikly tramvajové dráhy, kde vozili cestující už potom v těch tramvajích. A tady je ta široká škála tramvají, které byly.”

Výstava nejen odkazuje na minulost, ale nabízí i spojení s přítomností a také budoucností tratí v našem kraji.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Do budoucna se samozřejmě plánuje napojení Ostravy na okolní města. Takže teď připravujeme studii propojení Ostravy s Karvinou přes Orlovou a Rychvald. Tam už se pracuje na zásadách územního rozvoje, děláme dopravní model, aby nám z toho vyšla ekonomika, protože když není ekonomika, tak nemůžeme žádat peníze. Ale já věřím tomu, že všechno dobře vyjde, protože ta trať se plánuje po bývalých báňských vlečkách, ty nejsou využívané, takže polovina tratě by mohla jezdit po báňských vlečkách. Druhá polovina by mohla vést kolem hlavní silnice, která vede z Ostravy do Karviné a bude končit v takovém krásném místě u Karvinského moře, takže pokud to v budoucnu vyjde, tak Ostraváci si budou zajet až “k moři” tramvají.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Toto muzeum má perspektivu, navštívilo ho už strašně hodně lidí a většinou mladí lidé i děti, předškoláci, školáci tady už najdou informace jak o železnici, tak i o tramvajích, protože dnes už je všechno digitalizováno, rychlovlaky, jak to všechno začínalo ta železnice, tak to se tady dá najít.”

Výstava o místních a drobných dráhách na Ostravsku a Karvinsku bude probíhat do 17. dubna příštího roku.

To už je ode mě v tuto chvíli vše, na viděnou u dalšího vydání pořadu Dopravní revue.


Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-01-05-2024-18-24